Thursday 9 October 2014

Tarikh sesuai bersara pada masa kini.


Paper hari ini ok... Kerajaan telah mengumumkan untuk melanjutkan lagi umur bagi jawatan awam untuk bersara...


Hahaha... Kalau dulu setiap penjawat awam akan tanda tangan agreement pada usia range 55-58... Lepas tu naik pula ke 60.. And akan datang berapa???

Tak boleh nak imagine keadaan kita masa tu... Cukuplah lihat my parent work in gov sector but they also don't have enough time with my sibling.. And faktor kesihatan zaman sekarang pun makin teruk... Maklumlah penyakit zaman era teknologi ni macam-macam ado. Sedang umur pun belum 17 dah ada sakit darah tinggi and kencing manis.. Murung pun ada... Inikan makin tua makin banyak penyakitnya.

Dah tu takkan nk pencen umur 70-80? Bukan ke time tu orang selalu kata 'rumah kata pergi,kubur kata mari'. Ha, sudah... Time ni la rasa nak rehatkan badan, main dengan cucu, fikirkan ibadah. Memanglah setiap perbuatan dan pekerjaan kita itu adalah ibadah jika diniatkan kerana Allah.

Tapi if pencen awal lagi lah tak ada salah pun..malah lebih baik.. Sebab waktu usia muda pun kita boleh bantu keluarga dan masyarakat yang memerlukan. Nak pencen muda pun ada cara, make sure saving dah cukup and mampu. Kalau nak cari saving lebih pun boleh. Apa-apa pun boleh dengan niaga.. Yang penting adalah usaha dan rajin.


No comments:

Post a Comment